torsdag 24. mai 2018

Snekkervika 21.05

Snekkervika 21.05
   
   Denne dagen har vært satt av til fiske i lang tid og endelig var den her. Det var mye vann og strålende sol, men en del vind fra sør. Dette gjorde at forholdene var litt utfordrende men jeg vil påstå at vi klarte oss bra.

   Jeg hadde avreise hjemme 0915 mandag morgen og var på plass ca 1030. Nils, Nicolay og Petter var allerede på plass og hadde startet rigging av utstyr og kajakker. For de som har vært med meg på fisketur før vet at jeg stresser for å komme meg utpå så fort som mulig. Selv om jeg kom sist, var jeg nummer 2 på vannet, etterfulgt av Nicolay. Vi har ikke møttes tidligere så vi ble litt kjent mens vi ventet på de andre.

   Det vi ikke visste var at vi hadde sjøsatt kajakkene våres på et ku beite. Vi måtte passere et gjerde for å komme oss ut i vika, men på grunn av den høye vannstanden passerte jeg over der vannet var høyere enn gjerde. Nicolay derimot valgte en annen løsning.


Nicolay skal under gjerde

   Når vi kom ut i vika var det mye vind. For min kajakk ble det nesten ekstremt. Feelfree Lure 11,5 er nok bedre egnet i mindre vind og kanskje mindre sjøer. Jeg padlet utover vika med ekkoloddet skrudd på. Dette viste dybder mellom 1,4 og 1,9 meter. Temperaturen viste alt fra 12-14 grader. Sikten var også meget dårlig. 
Ekstremt mye vind for min kajakk
   Jeg skjønte fort at jeg ikke kunne fiske ute i den åpne vika, så jeg måtte søke meg mot øst. Her var det litt trær og kratt så jeg fikk litt le for vinden. Ved normal vannstand er dette egentlig en plass hvor folk kan gå tur. Om det skulle være gjedde i dette området visste jeg ikke, men jeg hadde ikke så mye valg om jeg skulle få fisket.

   Jeg driftet sakte bak disse trærne og det tok ikke mange kastene før det smalt til i stanga. Gjeddene var veldig spreke og ga en god fight i forhold til størrelsen. 
Første gjedde i håven

   Min første gjedde på Øyeren var et faktum! Ingen monster slik mange sikkert forbinder med Øyeren, men jeg jubler over hver fisk jeg fanger. Denne tok på en McPike i Blå/Hvit. Fisken ble ikke målt eller veid men anslår ca 2kg. 

   Nå fikk jeg troen på at dette litt roligere område skulle levere godt med fisk. Det tok ikke mange kast til før det smalt igjen! Den tok også på McPike i Blå/Hvit og var rundt samme størrelse som den første. 

Fisk nummer to for dagen

  Jeg måtte bytte bait på grunn av shallow skruen løsnet. Nesen til McPike'n var ødelagt. Da satte jeg på en Gunki G'Bump i fargen Pike. Denne har levert godt for meg tidligere. Da smalt det til igjen!

Nummer 3

   Fiskene er ikke så store men moro er det! Jeg slipper fisken rask ut for å ta noen raske kast til og det smeller på to stykker til. Nå er jeg oppe i 5 fisk på veldig kort tid. Det kan tenkes at de andre gutta blir litt misunnelige da jeg oppdaterer de over Messenger. Nicolay var foreløpig fiskeløs men Petter hadde klart å lure 3 stykker og Nils hadde 1 på papiret. 

Dagens vinner. Gunki G'Bump 

   Nils og Nicolay kommer omsider oppover til det området jeg har tatt fisk. De blir overrasket over hvor stille og fint det var bak i "jungelen" som jeg kalte det. Jeg hadde hatt mange hugg og en del følgere rett før de kom. Nils tok et kast mot der jeg hadde hatt hugg noen minutter tidligere og det smeller til i stanga hans. Han hadde ingen håv så jeg tilbyr meg å hjelpe til.

Klargjøring av håven min

Styring av fisk
Landing
Viser frem til Nils
   Jeg tok en rask vekt av den og den viste 2485g. Fin fisk å få på en litt lettere utrustning. 

Stolt fisker fra sin Jackson Coosa FD (eneste i Norge)

   Vi fortsatte fisket og det skulle bli noen til. Nils endte på 3 fisker, Petter klarte å få 4 før han måtte reise hjem og jeg fikk totalt 7. Fisketid i dag ble ca 6 timer, noe jeg er veldig fornøyd med. Vi satte kursen innover i rolig tempo. Det var fortsatt mye vind så det var litt guffent i min kajakk i forhold til Jackson og Hobie. 

   Fordelen med min kajakk fikk jeg se når vi tok de opp fra vannet. Min veier ca 40kg med alt, noe som gjøre det enklere å dra etter seg enn de to andre som veier et sted mellom 50-60kg med utstyr. Men nok en gang fikk jeg se hvor behagelig det er med "tråkkekajakk" i forhold til vanlig kajakk. Og selvfølgelig farten de får når vi skal et stykke, da er disse ekstremt fine. Jeg er veldig misunnelig på disse farkostene.

   Jeg håper det ikke blir alt for lenge til neste fisketur. Takk for denne gang!

- Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar