onsdag 30. mai 2018

Idyll i nordmarka


Idyll i nordmarka

   Nordmarka har mye å tilby for de aller fleste. Fine familieplasser med benker og badeplasser, gode ørretvann, gode abborvann og ikke minst utrolig flott natur. Denne turen var det abbor som stod i fokus, samt litt logg med ekkoloddet.

   
På plass ved godvannet
   Jeg har ventet lenge på å få tatt turen til dette vannet i år, og det så lenge mørkt ut, men så kom tropevarmen for fullt og veiene i nordmarka åpnet seg i høyt tempo. Muligheten har nok vært der i noen uker, men det er ikke alltid man får tatt turen akkurat når man selv ønsker. De fleste med familie og barn kjenner seg nok igjen i dette. Når først anledningen byr seg så setter man mer pris på det og det er jo en bra ting.

   
Herlig kveld med lite vind
   Jeg har ikke vært i denne enden av vannet tidligere så starten gikk til å padle litt rundt og kjøre logg slik at jeg får et fint kart til senere. Det er en del grunner i dette vannet så det var veldig spennende å padle rundt. Helt plutselig går man fra 12 meter til 1 meter. I krystallklart vann er det en kjempe kul opplevelse. Sikten i vannet var 3-4 meter og det var 20-22 grader i vannet, 450 meter over havet.

   Jeg startet å fiske på grunnere områder ved to øyer. Det tok ikke lang tid før jeg kjente abbor vibreringen, men de klarte liksom ikke sluke jiggen. Jeg brukte en Berkley Pulse Shad 8 cm i fargen Smelt. Jeg bestemte meg for å bytte til en slankere jigg og da prøvde jeg en Gunki Whiz i fargen Blue Ice. Det tok ikke mange kast før abboren klarte å sluke jiggen. 
Ingen kjempe, men 28cm er en pen fisk i mine øyne
   Denne er nok den største jeg har fått i dette vannet. Jeg så rundt meg på dette grunnere området at det svømte et abborstim. Så jeg prøvde litt mer her og jeg fikk en til, men denne kunne fint vært mat for 28 cm fisken jeg tok. Jeg kunne nok brukt mer tid her og fått flere, kanskje større, men det mangler en del logg i dette vannet så jeg "måtte" padle videre og logge mer. 

   Jeg prøvde å fiske på flere tilsvarende plasser som der jeg fikk fisk, men her var ingen hjemme. Så det ble mest padling siste timen. For meg så er det nesten like moro å padle og logge, som det å få fisk. Det er i hvert fall sånn jeg føler det i områder det ikke finnes logg. Det hjelper mye på motivasjonen at man padler i slike forhold og i herlig natur. Avslutter med noen flotte bilder fra turen.
Solnedgang


Nydelig natur

Takk for i dag

- Anders


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar