søndag 20. mai 2018

Årets første fisk 2018

Årets første er et faktum

   For to uker siden dro jeg til et lokalt vann som nylig hadde blitt fritt for is. Dette er en kjent plass for min del, men har aldri lykkes med storgjedda. Dagen ble veldig fin da det var med to andre kajakkfiskere og en i båt.

   Denne dagen hadde jeg venta på en stund, og endelig var den her. Planleggingen var i boks og utstyr gått over på forhånd. Det kribler etter å få kroka en fisk og alt ligger til rette for det.
Bikkjene passer på bilen før avreise
   Jeg var på vannet klokken 1015 og det var nydelig sol med lite vind. Planen for dagen var å fiske et stykke unna sjøsettingen så det ble en halvtime med padling til å starte med. Da fikk jeg nok tid til å logge med ekkolodd på plasser som mangler på dybdekart.no. Fremme ved første lille vik hadde jeg hugg på det fjerde kastet, men den ville ikke krokes. Det så ut til å bli en veldig treg dag.

   Omsider kom nestemann i båten sin, med en stang ute til dorging. Han hadde tatt en liten gjedde på rundt 3kg med en Jonny Vobbler i fargen Hot Pike. Vi prata litt før vi rodde og padlet oss videre til dagens første plass. 

   Noen kast må man alltid ta på områder man syns ser bra ut. Dette resulterte i dagens første og årets første fisk for min del. Det var en liten gjedde rundt 2kg. Den slukte en liten McPike i fargen Papegøye. 
Sint liten rakker

   Når vi kom frem til dagens plass så ble vi møtt med en liten huggperiode, tror jeg. Det smalt på nesten hvert kast men veldig få ville krokes. Totalt ble det 6 stykker inntil kajakken for avkroking, og jeg mistet tellingen på antall hugg og følgere. Det var i hvert fall over 20 stykker som var aktive på en liten plass i dette vannet. 

   Etterhvert kom de to karene i kajakkene sine, slike med pedaler. Må si jeg er misunnelig på hvor mobile de blir og farten de klarer å oppnå. Veldig fine kajakker begge to! Glemte helt å ta bilde av disse, og resten av dagen ble bildefri dessverre. Jeg satte kursen oppover igjen, mens kajakkfiskerne skulle prøve ut plassen jeg kommer fra. De klarte å lure opp en liten gjedde men huggperioden var over.   

   Dagen var slettes ikke over enda, men noe mer fisk ble det ikke. Det ble brukt mye tid på logging da det manglet en del. Nå er vannet snart 100% kartlagt så turen ble veldig vellykket. Jeg var ca 9,5 time på vannet, så skuldre og rygg var helt utkjørt. Det var godt å få kajakken på taket og sette kursen hjemover. 

Takk for turen karer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar